Apelviken i högsäsong

 Du som besökt bloggen förr, vet att vi brukar dra till Apelvikens camping en eller ett par gånger per säsong. Det är en trevlig camping på lagom avstånd från vårt hem, och dessutom har våra vänner sin husvagn uppställd där. 

Även den här sommaren blev det några dagar på Apelviken. Storebror sommarjobbade och lillasyster var på läger, så det var bara maken och jag som åkte iväg - och hunden förstås. Att campa utan barn är något helt nytt för oss, och vi tillbringade dagarna med att vila, läsa bok, promenera, springa, hälsa på släktingar, fågelskåda och utforska Apelvikens somriga restauranger och barer tillsammans med våra kompisar. Supertrevligt!

Eftersom jag nyligen gått en kurs i fågelskådning passade jag på att hänga med på Fågelmorgon på Naturrum Getterön. Varje lördag finns det möjlighet att följa med en guide som berättar om de fåglar som för tillfället finns i naturreservatet. Jag hade en fantastisk tur och fick se min första havsörn. Och inte bara en, utan tre! Det var riktigt häftigt. 

Jag tänker inte skriva så mycket mer om campingen eftersom jag gjort det så många gånger. Men en nyhet var att vi stod på en "premiumplats" med asfalterad yta för vagnen och konstgräs/gräs för tältet. Faktiskt väldigt bekvämt. Dels skapades perfekta säkerhetsavstånd mellan alla ekipage på gatan, dels fungerade avrinningen från platsen väldigt effektivt när några av sommarens störtskurar drog förbi. 

Något annat som varit bekvämt i sommar, är vårt nya tält. Vi hade tidigare ett resetält från Isabella och har varit väldigt nöjda med detta. Men efter tio år var det helt utslitet och när vi skulle köpa ett nytt tält gapade hyllorna tomma hos återförsäljarna. Då panikköpte vi ett luftresetält från Biltema ... och det är superbra! Dagarna i Varberg bjöd inte bara på störtskurar, utan även en hel del vind och tältet stod stadigt kvar. Visst känns tältduken tunnare än på vårt gamla tält, men här och nu funkar det perfekt. Och så smidigt det är med lufttält!

För övrigt tänkte jag inte skriva så mycket mer om själva campingplatsen, men om du är nyfiken så hittar du fler inlägg från Apelvikens camping här i länken.

Och här kommer några bilder, den första på vårt nya tält och den sista på en av havsörnarna!








Kommentarer