Sjöstugan, Älmult

Efter incidenten med däcket kunde vi dra vidare till Älmhult. Och varför skulle vi dit? Mest för att ha nära till Sagomuseet i Ljungby, men det ska jag berätta om en annan gång. Vi hade även tänkt att fiska i Älmhult, men det blev aldrig av. Istället utforskade vi IKEA-land, besökte Carl von Linnés Råshult och vandrade i ett av kommunens tio naturreservat. Men utflykterna får vänta, i det här inlägget nöjer jag mig med att beskriva campingen där vi bodde: Sjöstugans camping.

Sjöstugan är en trestjärnig camping som är öppen året runt. Här finns - förutom campingplatser - många stugor, ett mindre hotell, en restaurang, uthyrning av kanoter och båtar, bastubåt, äventyrsgolf och en fin badplats med bryggor och hopptorn.

Det finns inga fasta platser på campingen, istället följer den trevliga personalen med och visar en lämplig plats att stå på. Det innebär att placeringen blir väldig varierad beroende på vilka campingekipage som kommer och åker. Några platser är mer naturliga än andra, om man säger så ...

Campingen ligger på en udde vid södra delen av sjön Möckeln och det finns en del riktigt vackra platser precis vid vattnet. Vi fick en helt okej placering, även om platsen hade ett trist, stenigt underlag. Men jag stod mycket hellre där än på gräsytorna utanför stugorna. Juli är högsäsong och campingen blev fullsatt varje kväll och det där med omarkerade platser funkar väl sådär när det blir trångt - i varje fall om man ser till säkerhetsavstånd mellan ekipagen.

I huvudbyggnaden finns receptionen och en mindre butik med lite mat och mycket souvenirer (läs: älgar!). Hotellet ligger i detta hus och det fanns möjlighet att köpa nybakat bröd från frukostbuffén. På baksidan av huvudbyggnaden finns kök, två toaletter, färskvatten och möjlighet att tömma gråvatten. Det finns även ett större separat servicehus på området med toaletter, duschar, kök, sopor och gråvattentömning. Servicehuset är slitet men var välstädat under de fyra dygn vi bodde på campingen.

Småland är ett populärt resmål för tyskar, holländare och danskar, vilket var väldigt tydligt på campingen. Om jag ska generalisera, tror jag att många campande svenskar vill ha mer hav, högre standard och fler aktiviteter än utländska besökare. Jag tilltalas av olika miljöer och tyckte att Sjöstugan var en mysig camping för några dagar. Maken var nöjd med sin fina kajaktur på Möckeln, dottern gillade badplatsen, sonen hittade helt ny asfalt att skejta på i närheten av campingen och jag läste mycket. Det mest otippade var vår campinggrannes husdjur ... en gris! En rejäl, svart, grymtande sugga.

Jag var en flitigare fotograf på våra utflykter, men här är några bilder från campingen ...


Infarten till campingen.


Vår campingplats med sjöutsikt.


Tyskarna bredvid oss hade små fina husvagnar.


Husvagnshäng ...

Kommentarer