Sommarstaden Varberg

Sommarstaden?! Jag vet att det inte är sommar längre. Sedan skolstarten i augusti har tiden rusat på och snart skriker almanackan ut att det är oktober. Men jobbet har krävt sitt, barnens aktivieteter sitt och höstförkylningarna sitt (ej covid!) och tiden har inte räckt till för campingbloggande. 

Dessutom är vi i full färd med att leta efter en ny husvagn. Och sådant tar också tid! Jag har nämnt detta förr, men nu är vi ganska nära. Det har varit svårt att hitta en trevlig ersättare till vår fina Cabby 650 från 2013. Eftersom familjens äldste tonåring inte längre är sugen på husvagnsliv, så vill vi ha en mindre och smidigare vagn. Övriga familjen gillar ju att åka runt, stanna fyra-fem dagar på varje ställe och sedan dra vidare. Nu har vi studerat mängder av olika märken och planlösningar och förhoppningsvis kan jag snart presentera vår nya husvagn. 

Men nu ska jag skriva om Varberg och Apelvikens camping. Det här är en campingplats vi besökt många gånger, fast aldrig mitt i högsäsong. Men efter vårt besök på Kristi Himmelsfärdshelgen blev vi sugna på att åka tillbaka. En av anledningarna var att Apelvikens camping verkligen tagit pandemin på allvar och skapat många bra lösningar för att minska spridningen av coronaviruset. Ett annat skäl var att tonårssonen kunde tänka sig att åka med för att gå på surfingkurs. Att vi dessutom har vänner som står säsong på Apelviken lockade också! Under högsäsong ingår en hel del aktiviteter i campingavgiften, bland annat kurser i våg- eller vindsurfing. Visserligen är campingavgiften ganska hög men om utbudet passar familjen, så tycker jag att det är värt pengen. 

Som bekant var sommarvädret 2020 växlande, men vi hade verkligen tur under våra dagar i Varberg. Vinden var visserligen kylig - men vi slapp regn helt och hållet. Eftersom jag skrivit om Apelvikens camping många gånger förr, så går jag inte in på detaljer om campingplatsen här och nu. Om du är nyfiken är det bara att söka upp tidigare inlägg med etiketten "Apelvikens camping". Istället vill jag tipsa om sådant man kan göra när man är där ...















Prova våg- eller vindsurfing! Sonen testade båda sorterna och gillade vågsurfing bäst.















Promenera upp på höjden ovanför Kusthotellet. Strandpromenaden mellan Apelviken och Varbergs fästning är både vacker och välkänd. Men jag vill tipsa om att det är fint att gå upp i bergen ovanför strandpromenaden. Lite lugnare, och med en fantastisk utsikt. Trevlig får finns det också! 















Lyssna på livemusik på Kusthotellets uteservering. 















Åk till Getteröns naturreservat och promenera längst ut åt väster, mot havet. Där finns en badplats, men även fina stigar över häftiga ljunghedar och häftiga klippformationer.















Ät godaste pizzan på Brittas, strandverandan som ligger precis vid havet i Apelviken. Sand mellan tårna utlovas!

Kommentarer