Campingliv med hund

Numera är jag inte bara campare och författare - jag är hundägare också. Här följer en artikel om campingliv med hund, som jag skrivit till tidningen PudelNytt ...

Campingliv med hund

Att campa med hund, kan det vara något? Självklart! Fast innan jag berättar om mina erfarenheter, vill jag förklara förutsättningarna för den här artikeln. Jag är en mycket van campare och en ganska ny hundägare. Tillsammans med man och två barn har jag i dryga tio år tillbringat långhelger och semestrar i husvagn, men mellanpudeln Billy har bara varit med oss de senaste två åren.

Hundar är välkomna
I alla år har vi förundrats över hur hundtätt det är på många campingplatser och en anledning till att vi blev med hund är just att det funkar så bra med våra semestervanor. Vi älskar natur och friluftsliv och med eget boende behöver vi aldrig fundera över om det finns hundtillåtna rum eller stugor. Hittills har vi aldrig stött på någon camping med hundförbud och vi har inte behövt betala en högre campingavgift för att Billy är med. Tvärt om, många campingplatser välkomnar fyrbenta familjemedlemmar lite extra och erbjuder såväl hundduschar som rastgårdar och agilitybanor. Eftersom de flesta campingar har naturnära lägen finns det nästan alltid möjlighet till härliga hundpromenader.

En lugnare plats
Billy tycker att campinglivet är toppen! Han älskar att vara utomhus och tycker om att hela familjen nära. Han sover faktiskt extra gott i husvagnen eftersom han där kan ha koll på hela flocken samtidigt. Vi har alltså inte börjat välja campingplats efter Billys önskemål, däremot funderar vi lite över VAR på campingen vi placerar vår husvagn. Eftersom vi har semester mitt i juli, när det är som mest folk ute, bokar vi alltid i förväg. Förr valde vi ofta en plats nära lekplatsen, numera ställer vi oss helst långt ifrån sådana samlingsplatser ... Vår tonårspudel vill leka med allt och alla och det uppskattas inte alltid, varken av oss eller andra. Därför väljer vi numera en lugnare plats, kanske i utkanten av campingen, där det är nära till en bra rastningsrunda. Har vi tur, så finns det även ett träd som ger oss skugga. Något som verkligen behövdes under förra årets varma sommar.

Inför resan

Även på resan mellan olika campingar behöver man skugga och det kan vara en utmaning att hitta bra rastplatser. Det är verkligen inte trevligt att rasta hunden runt en bensinstation eller på en rastplats där det ligger glas, fimpar eller för den delen – hundbajs överallt. Därför pausar vi hellre på småvägar eller vid en campingplats vi passerar på väg mot huvudmålet.
Ska du campa utanför Sveriges gränser behöver du alltid fixa en del i förväg. Billy har precis fått ett pass och innan vi åker till Norge, ska han avmaskas hos veterinär. Eftersom jag inte är någon expert på utlandsresor med hund, kan jag bara konstatera att olika länder har olika regler och det gäller att kolla upp vad som krävs inför varje resa.

Bad, koppel och bajspåsar
Vi har hittills bara gjort en negativ upptäckt när det gäller camping med hund. Många campingplatser ligger nära en strand och numera är det hundförbud på en hel del badplatser. Innan jag blev hundägare hade jag inte ens reflekterat över det här. På stora välbesökta stränder kan jag ha viss förståelse, fast det är ändå trist att behöva dela på familjen för att Billy inte får hänga med och bada. Men har du bara koll på lokala riktlinjer och använder koppel och bajspåsar som det är tänkt, finns det inget som hindrar en härlig campingsemester med din pudel. Själv hoppas jag på en skön sommar med bästa kombinationen: campingliv och hundliv.


Kommentarer