Rastplatser runt Borås

Jag har varit ute på en road trip till Norrköping, utan husvagn men med hund vilket är en ny erfarenhet för mig. Att resa med hund ställer lite andra krav på rastningsmöjligheter, i varje fall om det är en hund som behöver röra på sig mycket eller om det är varmt. De senaste dagarna har det varit riktig högsommarvärme och min hund behövde rastas flera gånger under vår 35 mil långa resa, enkel väg. Då blev det väldigt tydligt för mig hur lite skugga det är på många rastplatser, för att inte tala om på bensinstationer eller vägkrogar ... Men runt Borås hittade jag riktigt bra ställen att pausa på, i båda riktningarna.

När jag körde riksväg 40 från Göteborg mot Jönköping så stannade jag till på rastplatsen Boråstorpet. Det var sannerligen en drömrastplats för hundägare! Jag kunde inte tro mina ögon när jag upptäckte en sjö och promenadslingor i anslutning till själva rastplatsen. Och gott om skugga! Där fanns även en riktigt fin lekplats för den som reser med yngre barn. Toaletterna var fräscha och låg i torpet som även rymmer en hantverksbutik med café. Själva torpet drivs av Knalleslöjdarna och rastplatsen är Trafikverkets.



När jag på hemvägen körde i motsatt riktning (Jönköping - Göteborg) så stannade jag på rastplatsen Borås Sörbo. Det är en relativt nybyggd rastplats med ett fräscht hus för toaletter och flera sittplatser under tak och även här finns stigar där man kan promenera bland skuggande träd. Den här rastplatsen är långt ifrån så pittoresk som Boråstorpet men ändå ett bra ställe att stanna för att rasta både sig själv och hunden.



På Trafikverkets webbplats hittar du en karta med alla rastplatser som drivs i deras regi.

Kommentarer

  1. Synd att du ej gick på övre delen där det är en damm samt en stor värmestuga. Precis ovanför där du tog kort.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar