Tyras husvagn

När jag inte semestrar i husvagn så arbetar jag som författare. Främst skriver jag böcker för barn och unga och mina första böcker var en serie börja-läsa-böcker som utspelar sig i campingmiljö: Tage på camping. Tyvärr finns böckerna om Tage inte att köpa längre (om du inte kontaktar mig direkt!) men jag vet att de finns att låna på de flesta bibliotek.

Som inbiten campare ville jag såklart skriva en ny "campingserie" och nu är det äntligen dags att presentera Tyras husvagn! Den första boken i serien har fått titeln Kaos i kanot och där får du träffa kaxiga Tyra och hennes mer försiktige pappa när de drar runt mellan olika campingplatser. Tyra kallar familjens husvagn för silverkulan och den som kan sina husvagnsmodeller ser att det är en T@B L400 som inspirerat mig ;-)

Tyra gillar att rulla på sin bräda och testa spännande aktiviteter och hennes pappa älskar att titta på fåglar. Ibland krockar deras intressen men oftast upplever de massor av kul tillsammans. Humor och värme är ord som kan beskriva både berättelserna och relationen mellan far och dotter. Med den här serien hoppas jag locka läsare på låg- och mellanstadiet som antingen brukar campa eller som är nyfikna på allt roligt som kan hända på en camping.

Det är Anna Westin som är illustratören bakom Tyra och hennes äventyr och Kaos i kanot kommer ut på Nypon förlag i augusti.



Kommentarer