Mårbacka

Det finns flera författarhem att besöka i Värmland och Selma Lagerlöfs Mårbacka är väl mest välkänt. Som författare ville jag såklart åka dit och lära mig mer om en av våra största litterära kvinnor och glädjande nog fick jag med mig familjen.

Vi gick en guidad tur i den vackra herrgården och för mig var det allra mest fascinerande att besöka hennes arbetsrum - med dubbla väggar för att inte störande ljud skulle tränga in.

Selma Lagerlöf var sannerligen en framsynt kvinna inom många områden. Och smart! Hon tackade nej till en plats i Svenska Akademien, innan hon fått Nobelpriset. En akademiledamot kunde nämligen inte utses till pristagare ... Och Selma var ganska säker på sin sak.

Förutom guidning kan man promenera runt i trädgården och se en utställning i stallarna. Vill man bara besöka området betalas en lägre entréavgift, men jag tycker att entré med guidning är väl värt 130 kronor.

Det finns ett kafé där man bland annat kan fika Mårbackakakan, som bakas av det speciella skrädmjölet av havre. Mjölet tillverkades på Mårbacka men blev aldrig den succé som Selma hoppades på. Kakan är smaksatt med bittermandel och serveras med lingonsylt och vispad grädde. Lite annorlunda, men gott! 

Det finns även en presentbutik med böcker och annat som kan förknippas Selma Lagerlöf och Mårbacka. Man gör sitt bästa för att dra in pengar på turister, men självklart kostar det att driva verksamheten och underhålla byggnader och trädgårdar. 

Kommentarer

  1. Intressant! Hit skulle jag gärna vilja komma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var både fascinerande och intressant.

      Radera

Skicka en kommentar