Läckö Slott

Läckö Slott har skymtat förbi i mina sociala flöden flera gånger i sommar och jag förstår verkligen varför det är ett populärt besöksmål. Från vår campingplats på Kinnekulle camping såg vi faktiskt slottet sticka upp i skogen, tvärs över Vänern och med bilen tog det oss en timma att köra dit. Det ståtliga slottet ligger vackert på sin udde och numera är det mycket mer än en historisk byggnad. Massor av aktiviteter är knutna till slottet; konserter, teaterpjäser och utställningar. Men själva "nöjde vi oss" med en guidad tur.

Entré till slottet, trädgården, utställningarna samt guidning i paradvåningen kostar under högsäsong 100 kronor för vuxna. Guidningen tog 40 minuter och var väldigt intressant. Vår guide var både kunnig och lite skämtsam. Historiskt är Läckö mest känt för tiden då det ägdes av Greve Magnus Gabriel De la Gardie men idag är det ditt och mitt slott eftersom det ägs av svenska staten och förvaltas av Statens fastighetsverk.

Vi åt lunch på Stallet, som främst är ett café med gofika men det fanns även två olika sallader samt pannkakor. Salladerna var väldigt fina med grönsaker från egna odlingar och pannkakorna var just pannkakor. Vi satt ute och åt, helt nära vattnet och änderna attackerade oss under bordet ... I naturrum Vänerskärgården finns Restaurang Hvita Hjorten som är en lyxigare restaurang. I naturrum finns även utställningar och aktiviteter för barn och vuxna. Där finns också ett hotell!

Det går att campa på Läckö. Jag var aldrig på campingen men jag vet att det är en naturnära camping med relativt enkel standard, typ "vildmarkscamping". Skulle gärna testa den någon gång!

Kommentarer

  1. Väldigt vackert slott! Jag var där när jag var liten någon gång, men det är ju så längesedan ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min son säger att vi bara tittat på gamla saker den här semestern ... ;-)

      Radera

Skicka en kommentar