Glaskogens camping

Glaskogens camping är en vildmarkscamping som ligger mitt i ett naturreservat i västra Värmland. Vi har aldrig besökt en vildmarkscamping tidigare och jag får väl erkänna att jag kände en viss skepsis när maken bläddrade fram Glaskogen i campingkatalogen. Jag kräver inte mycket, men jag vill ha dusch och vattentoa. Och när jag kollat att det skulle finnas så bokade vi in oss.

När vi nu lämnat campingen efter fyra nätter så längtar jag tillbaka! Jag saknar lugnet, vår stora campingtomt, eldstaden, kanoten i sjön nedanför och blåbären bakom husvagnen.

Glaskogens naturreservat är känt för sina många vandrings-, cykel- och kanotleder. Av detta har vi mest ägnat oss åt paddling. Hela familjen gillar friluftsliv och att paddla till en egen udde och fixa lunch på trangiaköket är mysigt. Men vi har även cyklat och vandrat en del, i varjefall delar av familjen. Och plockat blåbär ... Och trasslat lite med kastspöet. Och läst en massa!

Att det varken fanns mobiltäckning eller tillgång till internet var en nyttig och speciell upplevelse. Vilka långa cykelturer sonen tog för att kunna skicka sin dagliga snap!

Som sagt, campingtomterna för husvagnar och husbilar är stora och ligger långt isär, de flesta med en skogsdunge emellan. Varje tomt har en egen eldstad och för en eldande tonåring var det rena drömmen. Campingplatsen för husvagnar ligger en bit från receptionen och servicehuset och det var skönt att kunna ta cykeln dit. Visserligen finns det torrdass runt om i skogen men, men ...

Servicehuset är enkelt men funkar, speciellt om städningen hade skötts om lite bättre. Tvål och toapapper saknades emellanåt. I receptionen finns en butik som säljer både basvaror och en hel del färsk mat. Personalen är trevlig och hjälpsam när det gäller tips om utflykter och turer.

Jag återkommer med fler inlägg från Glaskogen för vi var faktiskt med om lite annat roligt där ... ;-)

Kommentarer