Campingexpert?!

Redan nu ser campingbranschen att det blir ett nytt rekordår för svensk camping, ett rekord som nu slagits flera år på raken. Camping är hett!

Häromkvällen blev jag uppringd av en journalist på TT som höll på med en nyhetsartikel i ämnet. Han hade hittat den här bloggen och ville att jag skulle uttala mig som "campingexpert". Jag vet inte hur artikeln blev eller om den tas upp någonstans, men jag var noga med att säga att alla campare inte kan dras över en kam - alla tycker olika.

Men en sak som jag uppfattat de senaste åren (förutom att husbilarna blir allt fler!) är att en hel del campingar satsar på att erbjuda den service som liknar Europas semesteranläggningar med pool, fitness, lyxig restaurang och fler aktiviteter och utflykter. Även uttrycket "glamping" (glamour + camping) nämns ibland. Det här tycker ju campare helt olika om; en del älskar den nya servicen, medan andra tycker att det är för mycket och att det helt enkelt blir för dyrt.

Vår familj ligger väl lite mittemellan i just den här frågan. En favoritcamping för oss har fint läge, rymliga tomter, funktionella och välstädade servicehus och en bra lekplats. Sonen skulle väl lägga till gratis och stabilt wifi ;-) Vi brukar inte hänga kvar på campingen hela tiden, utan använder den som bas för fina utflykter i närområdet.

När vi drar iväg på årets campingsväng så kommer den första campingen INTE uppfylla alla våra vanliga önskningar, men den här gången är vi överens om att testa något nytt. Vi ska till en vildmarkscamping och där lär vi inte se röken av lekplats och wifi. Låt oss hoppas att servicehuset är fräscht :-)

Kommentarer

  1. Jag känner igen det du skriver. Det finns absolut en trend mot lyxigare campingar, och parallellt med det vill ju många husbilister ha enkla ställplatser ... Det finns olika önskemål helt enkelt! Själva blandar vi friskt, det beror på platsen och målet med stoppet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är camping att dra runt och se nya saker och ha ett schysst ställe att övernatta på. Vi nyttjar sällan mer än servicehus och butik på campingplatserna vi besöket. Och badplats förstås! Sonen har tröttnat på minigolf...

      Radera

Skicka en kommentar