Spännande lyssning

Hos Sveriges Radio finns flera olika serier att lyssna till under långa bilfärder, soliga stranddagar eller regniga kvällar i husvagnen. Jag har precis börjat lyssna på en ruskigt spännande historia som heter De dödas röster och är skriven av Sara Bergmark Elfgren. Den här serien passar äldre ungdomar och vuxna.

Men här är fler tips på spännande, rolig eller dramatisk lyssning som passar barn från 9-10 år och vuxna.

Som trolleri bygger på en bok av Mårten Melin och handlar om snart 13-åriga Mona som en varm sommar träffar en märklig pojke i skogen. Den här dramatiseringen har just vunnit ett prestigefyllt pris i New York Festivals World’s Best Radio Program!

Häxorna är baserad på en av Roald Dahls mest gastkramande rysare och handlar om en grupp häxor som bestämmer sig för att förgöra alla barn i hela England ...

Chans - Plötsligt går strömmen. Det är som om allt slutar funka. Allt! Politikerna har bara gett upp och Petter och Jenni går till torget för demonstrera...

Skellig - Vad var det där för ljud? Mikael vågar knappt gå in i det fallfärdiga, gamla garaget. Längst in i mörkret bland bråte och spyflugor möter han något oerhört. Är det ett spöke eller en ängel?

Lars dagbok - Lars skriver i sin dagbok: ”Idag är dagen då jag bestämde mig för att förändra mitt liv. Mitt elvaåriga liv har varit en lång feg och tråkig vaggvisa."

Om du laddar ner avsnitten hemma går det att lyssna även utan tillgång på nät ...

Kommentarer