Ebeltoft Strand Camping

Kontrasterna är slående mellan lilla, gemytliga Nab Strand Camping och Ebeltoft Strand Camping. Det är faktiskt orättvist att ens jämföra. Så jag slutar innan jag börjat. 

I Ebeltoft har man ett kanonläge för både strandliv och stadpuls. Campingen ligger precis vid stranden och det tar bara ett par minuter att cykla in till den mysiga gågatan i Ebeltoft. I Ebeltoft finns hur många restauranger som helst och det vimlar av fina butiker. Staden är ett populärt turistmål och det är mycket folk överallt. Men mer om Ebeltoft en annan dag. Nu till campingplatsen ...

Det är en ganska stor camping och det är just nu "lapp på luckan". Vägarna är smala och det är trångt mellan tomterna. När vi kom höll vi knappt på att komma ner till vår plats. Vi har betalat extra för att få strandläge, vilket är en himla tur - annars hade jag fått klaustrofobiska känslor. Nu har vi istället en fantastisk vy med första parkett till solnedgången utan att ta oss utanför förtältet och väl tilltaget avstånd till närmsta grannar.

Eftersom campingen är full är servicehusen hårt belastade och för första gången den här semestern står vi i kö till toa och duschar. Det är även trångt vid disken.

Det finns en lekplats och ett poolområde på campingen. Poolerna är ganska små och passar bäst för yngre barn.

Nu låter jag lite negativ kring den här campingen och kanske är det orättvist. Läget är riktigt bra om man vill se Ebeltoft och det finns mycket annat att uppleva i området. Vi har varit på en fin utflykt idag, som jag ska berätta om i ett nytt inlägg. Och naturligtvis är det toppen att avsluta dagen med ett dopp i havet direkt utanför husvagnen. Så mycket är bra men det är inte en camping vi väljer igen. 

Priset då? Det vågar jag knappt skriva ut. I Danmark har man ett annorlunda avgiftssystem än vi är vana vid, det gäller alla campingplatser. Här betalar man per person och för ekipaget. Sedan tillkommer ofta ström och något som kallas miljöavgift. Att vår 12-åring räknas som vuxen på den här campingen och tillägget för strandläge drar upp priset och vi hamnar på 630 kronor per natt. Glöm det där jag skrev om att Möns klint var dyrt. Det var ju riktigt prisvärt ...

Kommentarer